Det finns många anledningar till att både egenföretagare och anställda ska ha visitort – det klassiska utbytet av visitkort är nämligen en fundamental grund för att kunna bygga ett utvecklat nätverk.
När det kommer till att marknadsföra sig själv och sitt företag måste man först och främst hitta kunder som vill köpa ens produkt och även skaffa sig partners som kan hjälpa en att nå ut till ens potentiella kunder och då måste man binda affärskontakter – vilket man enklast gör genom att nätverka. Det första man ska tänka på innan man ger sig ut för att skapa nya affärsförbindelser är att klura ut hur personerna du möter ska minnas just dig och ditt företag, och det är här som ditt visitkort kommer in i bilden. Ditt visitkort är nämligen vad som får folk att veta vem du är och det går att antingen tillverka korten själva eller exempelvis beställa snygga billiga visitkort från Johnlook – men det finns några saker som är viktiga att hålla i minnet när man skapar visitkort.
Att tänka på när man skapar visitkort:
- Material och färg – det ska gå att skriva på ditt visitkort, så som en kort minnesanteckning om vem du är och vart man träffats, välj därför alltid ljusa färger och obehandlade ytor med extra plats för en liten notering (källa).
- Relevant information – ditt namn, ditt företag och din titel bör synas tydligt, men glöm inte även att ha med en kort beskrivning om vad företaget gör, utnyttja visitkortets baksida!
- Ha alltid med dig visitkortet – visitkort är till för att lämnas ut, inte för att sparas i lådor, så ta för vana att aldrig lämna hem eller arbetsplats utan minst ett par stycken med dig.
Att sticka ut med hjälp av visitkort
Det finns flera sätt att sticka ut med sitt visitkort, se bara till att du sticker ut på rätt sätt. Ett visitkort behöver inte vara galet för att sticka ut från mängden, det räcker med att göra det personligt. Ett tips är till exempel att ha med en liten slogan som fångar mottagarens uppmärksamhet på ett bra sätt och gör att mottagaren minns varför denne ska höra av sig till just dig och ditt företag (källa). Ett bra exempel på hur man till exempel inte ska göra kommer från den kinesiske miljardären Chen Guangbiao som fått stor uppmärksamhet för sitt visitkort som bland annat benämner honom både som “Kinas mest framstående filantrop”, “Kinas topp tio mest hedervärda volontärer” och Kinas moraliske ledare” (källa). Var saklig, ärlig och minnesvärd utan att vara pretentiös – ödmjuka människor kommer längst!