Vad kan vara bra att tänka på när man arbetar med ett företag som är redo att växa? Att ha bra kundrelationer och nöjd personal är mycket viktigt för en välmående struktur i ett företag. Här skriver vi lite om några tips som är bra att ha med sig när man har ett företag.
Flertalet affärsidéer kräver ett så kallat CRM-system, Customer Relationship Management som t.ex ChessIT, som hjälper företaget att organisera och administrera kunder och kundrelationer. En viktig del av kundservice och nödvändigt för att kunna bygga upp en bra och fungerande kundhantering. En annan sak som är jätteviktig är att skapa en miljö där de anställda känner sig trygga och kan fokusera: dessa två saker går att kombinera med ett smart CRM som underlättar för sälj att hitta nya kunder.
Att starta eget
Nya företagare kan även erbjudas utbildning och stöd genom Arbetsförmedlingen, vilket kan vara till stor hjälp. Där kan man ställa de frågor som behövs redas ut men även nätverka för olika typer av kontakter. Här kan man få grunderna klara för sig och komma igång med det man behöver veta i form av regler och annat.
På Arbetsförmedlingens hemsida finns det en podcast, där de ger tips till de som ska starta eget företag.
”Shervin Razanis framgångssaga började med en idé han fick under studietiden.
Idag är han verksam inom flera olika bolag och har också fått en hel del utmärkelser. Hör honom berätta om sina mål, men också om de självmål han gjort under vägens gång!” – lyder ett uttalande på Arbetsförmedlingens hemsida.
En annan myndighet som kan ge goda råd och tips är Skatteverket, och de hjälper gärna till vid uppstart. De har också en podcast om detta. Med en väl genomtänkt affärsidé, en budget och passion så kommer företaget kunna ha framgång. Det enda som är kvar nu är att satsa.