Idag kan man köpa nästan allting på nätet och många prövar lyckan genom att öppna en webbutik. Egenföretagare och småföretagare har mycket att vinna. Även de som redan har en framgångsrik fysisk butik börjar ofta med e-handel som ett sätt att nå ut till nya kunder och öka försäljningen.
Tänker du konkurrera med pris, kvalitet, snabbhet, bra service eller någonting annat? Om du inte väljer en inriktning blir det svårt att ge kunder en god anledning att välja din webbutik framför konkurrenternas. Nedan kommer goda råd som hjälper dig att lyckas.
Välj rätt plattform för e-handel
När du börjar ha en tydlig affärsplan, måste du också börja fokusera på det rent tekniska. Att välja rätt plattformslösning är extremt viktigt för att lyckas med e-handel. Stora skillnader förekommer där vissa passar bra för ett mindre företag med ett litet sortiment, medan andra använder mer avancerade lösningar som kan uppfylla i princip alla tänkbara krav och önskemål.
Undersökningar har visat att besökare ibland bara ger en sajt några sekunder att ge dem ett positivt intryck, annars är risken stor att de beger sig någon annanstans. Lyckligtvis finns ett flertal bra mallar för webbutiker som ofta är fullt tillräckliga för att få fram en modern och användarvänlig design. Att anlita en professionell webbdesigner lönar sig för den som vill sticka ut från mängden.
Se till att erbjuda trygga & säkra betalningslösningar
När kunder ska checka ut, måste de bli erbjudna flera olika sätt att betala. E-handeln fortsätter att slå rekord och många svenskar är erfarna nätköpare. Alla har olika preferenser och chanserna ökar om det helt enkelt finns ett lite större utbud med olika lösningar. Kortbetalningar och betalning via internetbank är mer eller mindre ett krav, men överväg även ett flertal populära e-plånböcker.
Marknadsför din webbutik
Den kanske viktigaste punkten av alla för att lyckas med e-handel är marknadsföringen. Om ingen ens hittar till din webbutik, så blir det inga affärer. Här är 3 huvudpunkter att fokusera på:
- Sökmotoroptimera för lämpliga nyckelord och nyckelfraser
- Överväg att annonsera, till exempel via Google Ads eller Facebook Ads
- Låt en populär personlighet på Youtube eller Instagram sprida information om dina produkter eller tjänster. Då är sannolikheten stor att deras följare besöker din webbutik.