Det finns mycket att tänka på när du startar företag för att du snabbt ska komma igång. Bra inredning är en absolut nödvändighet för att snabbt komma igång och arbeta effektivt. Det är även viktigt att hitta enkla sätt att marknadsföra ditt företag på, snabbt komma igång med försäljningen och hålla nere utgifterna.
Har du nyligen startat ett företag? Grattis! Du har en spännande och utmanande tid framför dig. Att driva en start-up är inte lätt, men med några smarta tips kommer du snabbare igång med verksamheten. Som företagare gäller det att hela tiden röra företaget framåt och i rätt riktning. Det kommer garanterat att dyka upp hinder på vägen, men med följande fyra tips är du bättre förbered.
Inred kontoret för att öka produktiviteten
Inredningen är A och O för att skaffa rätt stämning bland medgrundare och medarbetare. Redan i uppstartsfasen bör du fundera på hur du bäst kan inreda en produktiv arbetsmiljö. Att starta och driva en start-up kräver mycket tid och därför är det viktigt att redan från början se till att ni har allt för att arbetet ska flyta på smidigt. Arbetsplatsen för en start-up är inte vilken plats som helst – det är ett andra hem. Det krävs en genomtänkt inredning som passar företagets behov för att medarbetarna ska trivas och för att arbetet ska vara effektivt. Hos https://kalls.se/ hittar du allt som behövs till kontoret. Här hittar du bland annat praktiska saker som:
- Ergonomiska och estetiska bord och stolar
- Snygga entrémöbler
- Skärmväggar
- Skåp till viktiga dokument
- Skrivbordshurtsar
Hitta enkla sätt att marknadsföra ditt företag på
Marknadsföring är ett måste för att nå ut med företagets tjänster eller produkter till potentiella kunder. Det är viktigt att vara tydlig i budskapet så att dina kunder förstår vad du säljer. Identifiera din målgrupp och marknadsför produkterna där kunderna finns. Som ett nystartat bolag är resurserna ofta begränsade och därför gäller det att komma på enkla och kreativa marknadsföringsidéer. Att marknadsföra sig i sociala medier är ofta en bra idé för start-ups med begränsad budget. Det krävs dock oftast aktiv närvaro och dagliga uppdateringar för att lyckas nå ut till kunderna.
Prioritera försäljningen
Försäljningen är en förutsättning för att lyckas med företaget och därför bör den prioriteras. Utgå från kundernas behov och var tydlig med att kommunicera din lösning på deras problem. Som företagare är det viktigt att alltid prioritera försäljningen. Glöm inte bort de digitala försäljningskanalerna. De senaste åren har e-handeln ökat enormt mycket och tagit marknadsandelar från de fysiska butikerna. Sälj produkterna via er egen hemsida och nå ut direkt till kunderna via digitala kanaler.
Håll koll på utgifterna
Som nystartat bolag är det viktigt att hålla koll på utgifterna i början. Siffror från den statliga myndigheten Tillväxtanalys visar att det är svårt att lyckas som nystartat företag. Hela 35 procent av alla nya bolag går i konkurs inom tre år. En av de vanligaste orsakerna till varför start-ups misslyckas är att pengarna tar slut. Det är framför allt vanligt för externt finansierade företag att få slut på pengar. Oavsett om företaget är självfinansierat eller har extern finansiering är det bra att redan i ett tidigt skede hålla koll på utgifterna och endast spendera på det som genererar mest nytta för företaget.