Att starta ett eget företag. Att få jobba med någonting man brinner för, se verksamheten växa och kanske bli rik på köpet. Det är något som väldigt många drömmer om, men det är inte alla som lyckas genomföra sin idé och göra en stor verksamhet av det. Vad ligger egentligen bakom de där framgångshistorierna vi hör?

Ja, det är en fråga många ställer sig. Idag är det väldigt bra klimat för den som vill bli entreprenör, möjligheterna ökar på många olika sätt och det finns gott om inspiration att hämta runt omkring oss. En av anledningarna till att det idag blir enklare att starta ett eget företag är att många av de byråkratiska processerna har förenklats genom internet, och man kan få mycket stöd av bland annat arbetsförmedlingen för att komma igång med sin verksamhet. Men man måste fortfarande få ihop ett startkapital för att kunna komma igång med sitt företagande, och det finns ett flertal olika sätt för att göra det. Antingen så kan man gå till banken och berätta om sin idé och be om att få ett lån där, eller så kan man söka bidrag och stipendier för att få ihop tillräckligt för att sätta igång. Men det finns fler möjligheter, och man kan till exempel vända sig till privata investerare. Kan man på ett spännande och inspirerande sätt övertyga dem om att ens affärsidé är en riktigt lyckad sådan så kan man få dem att gå in med startkapital mot att de får äga en del av företaget. Ett nytt sätt att få ihop kapital till sin affärsidé är så kallad crowdfunding. Det går ut på att man på en internetsida berättar om sin idé och vad man vill göra, och sedan ber man folk från hela världen att bidra med pengar. Här blir verkligen principen ”många bäckar små” talande, och de som skänker pengar får oftast någonting i ersättning beroende på hur mycket de har skänkt. Det här tror vi kommer fortsätta växa och bli riktigt stort i framtiden.

Historien om Rapunzel of Sweden

Ja, det är alltså inte en historia om sagofiguren Rapunzel, men det finns het klart en koppling. Rapunzel of Sweden är ett företag som säljer löshår på nätet, och det är verkligen en inspirerande berättelse som gömmer sig bakom det snabbt växande företaget. Det hela börjar med Ida Backlund som är grundare till företaget, och som liten klippte hon av sitt långa svallande hår till en kort pottfrisyr. Hon fick det aldrig att växa ut och bli lika långt och fint igen, och började därför använda löshår redan vid 13 års ålder. Men hon tyckte inte att det gick att få tag på särskilt bra hår när hon beställde, kvalitén var aldrig särskilt bra eller regelbunden. Därför ville hon starta ett eget företag som fokuserade på att sälja löshår av bra kvalitet, då hon tyckte att det saknades något på marknaden. Läs mer om den häftiga framgångsberättelsen här, och inspireras till att följa dina egna drömmar!