Att inte ha någon lokal är ett problem, vare sig man är ett gäng ungdomar, en scoutkår eller en grupp pensionärer som tycker om att ses för att spela bridge på onsdagarna. Men allra svårast är det troligen för den företagare som inte har någon lämplig lokal att bedriva sin verksamhet i.
Alla är vi medvetna om att det blir allt vanligare att arbeta hemifrån, och att ett kontor därmed lika gärna kan vara inrymt i en liten stuga utanför Junsele som i en glassig fastighet vid Stureplan. På samma sätt kan ett lager ligga i Kista lika gärna som i en gammal lada i Marks kommun. Det finns dock vissa krav som en lokal alltid måste leva upp till:
- Den måste passa väl för ändamålet.
- Det ska gå att arbeta avskilt. Exakt hur avskilt beror dock på de arbetandes preferenser.
- Den ska inte vara för dyr.
Som ni ser är det tre väldigt allmänna krav, men en lämplig lokal för affärsverksamhet kan se ut nästan hur som helst. Kanske är dock kravet på avskildhet det allra viktigaste. Ett fungerande hemmakontor kräver att det går att arbeta utan att bli störd. Det behöver inte innebära att det krävs någon större yta, men för den som har barn är det ett stort plus. I kontorsfastigheter i stadskärnorna är det populärt med öppna planlösningar, och för att skapa avskildhet sätter man upp skärmväggar av olika slag.
Butikslokaler
En bra butikslokal, som ska rymma en fysisk butik, är svårare att hitta. Det gäller att den har ett läge som lockar till sig kunder, samtidigt som den inte ska vara för dyr. Många stora, internationella kedjor som etablerar sig i Sverige räknar med att gå med förlust under de första fem åren, delvis på grund av kostnaderna för lager och butikslokaler.
Som med allt annat är det svårare att hitta bra butikslokaler i storstäderna, men samtidigt är det i dessa städer som det går att nå flest kunder, gärna kombinerat med en butik online också. Därför är lediga butiklokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö hett eftertraktade. Rätt lokal kan vara skillnaden mellan att vinna eller att försvinna, vare sig det handlar om att sälja blommor i Östra Ryd eller japanskt avantgarde-mode i Stockholm.