Föreläsning om bemötandekoden

På en arbetsplats är vi ofta många människor från relativt olika bakgrunder som möts på en liten yta. Även om vi har många saker som skiljer oss åt; kanske är det intressen eller livssituation eller vad vi föredrar att prata om på lunchrasten. Men en sak har vi alla gemensamt: det att vi är människor med hjärnor som faktiskt inte är så där olika som vi ibland skulle kunna tro…

Har du tänkt på att det faktiskt finns fler saker vi människor har gemensamt än som skiljer oss åt? Rent organiskt är vi i princip identiska! Nja, med några enskilda förbehåll förstås. Men genom att lära sig hur vi människor fungerar i grund och botten kan vi faktiskt bli bättre på den så kallade bemötandekoden. Genom att förstå hur den mänskliga hjärnan fungerar kan vi bli bättre kollegor, chefer – och bara människor. Ett tips är att lära sig detta genom författaren och föreläsaren Lena Skogholm: https://www.lenaskogholm.se/forelasningar/

Alla människor försöker göra sitt bästa

”Säger du ifrån är det lätt att bli syndabock. Men det är ingen lösning att tiga och spela med eftersom det i slutänden leder till mobbning.” DN

Att lösa en svår situation på jobbet är inte lett, men det finns sätt. Som HR-specialist stöter man ofta på kluriga situationer på en arbetsplats. Den ena dagen måste man kanske lösa en konflikt som håller på att brisera – nästa dag behöver man avskeda någon. Spektrat av vad en HR-ansvariga behöver göra är ofta mycket brett, men i grund och botten handlar allt om att bemöta människor på en arbetsplats och göra sitt bästa för att öka trivseln.

Visste du till exempel att de flesta människor undviker konflikt? Det är faktiskt rent av instinktivt. Men sätter vi undviker konflikter kan variera. En människa gör oftast sitt yttersta för att undvika att en konflikt uppstår, men eftersom vi gör det på olika sätt missförstår vi ofta varandra. Genom att aktivt arbeta med, och lära oss om, hur människor fungerar i vissa situationer och genom att sträva efter ett godare och mer transparent arbetsklimat kommer de anställda att trivas bättre – och sjukskriva sig mindre.

 
 

About the author

More posts by